Review: AQUA - Biodiversiteit in de Oceanen

Breid op slimme wijze je koraalformatie uit en creëer leefgebieden om kleine en grote zeedieren aan te trekken. ️🐬🪸

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met Kapitein Spel. Kapitein Spel is een webshop waar je niet alleen spellen kunt kopen, maar ook kunt huren. Hier vind je dus gegarandeerd een leuk spel! ⚓️

⏳ 30-45 min
🎂 8+
🧠 Dan & Tristan Halstad
🎲 Asmodee Nederland

Elke speler begint met een eigen unieke hotspot. Het spel bestaat uit 17 rondes. Aan het begin van elke ronde stelt de speler met het zeeslakfiche het aanbod samen en is vervolgens als eerste aan de beurt. De andere spelers volgen in de richting van de klok. In een beurt pakt de actieve speler een koraaltegel van het aanbod en plaatst deze zodanig dat minstens één zijde verbonden is met een overeenkomende koraalkleur. Dit leidt tot de creatie van leefgebieden en riffen. Een leefgebied ontstaat wanneer drie koralen van dezelfde kleur een zeshoek vormen. Op een leefgebied wordt direct een klein dier van dezelfde kleur geplaatst. Een rif wordt gevormd door groepen van vier of meer verbonden koralen van dezelfde kleur. Tijdens een beurt kan een speler een groot dier aantrekken, dat volledig geplaatst moet worden bovenop kleine dieren van verschillende soorten. De actieve speler kan er voor kiezen om het zeeslakfiche te pakken in plaats van een koraaltegel uit het aanbod. Deze speler is die ronde dan pas als laatste aan de beurt, maar speelt wel de eerste beurt van de volgende ronde. Na 17 rondes eindigt het spel. De spelers ontvangen punten voor hun kleine en grote dieren, riffen, en de zes ecosystemen die aan het begin van het spel zijn gekozen. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

AQUA - Biodiversiteit in de Oceanen is een thematisch puzzelspel met fantastisch artwork. Het spel is gemakkelijk te leren en te spelen, maar de manier van scoren maakt het toch uitdagend. Het vormen van riffen is vrij eenvoudig, maar om verschillende dieren naast een rif te plaatsen en zo veel punten te behalen, vergt zorgvuldige planning. Voor het aantrekken van grote dieren is een goede strategie nodig, aangezien kleine dieren in specifieke vormen moeten liggen om een groot dier aan te trekken. De ecosystemen spelen een belangrijke rol in de score. De kleine dieren kunnen elk spel bij andere ecosystemen worden geplaatst, en van de 24 beschikbare ecosystemen worden er slechts 6 per spel gebruikt. Hierdoor is het spel elke keer net iets anders en heeft het een hoge herspeelbaarheid. De ecosystemen zijn er in verschillende moeilijkheidsgraden, en dus zijn er voldoende mogelijkheden om het spel nog uitdagender te maken. In AQUA ben je vooral bezig met je eigen puzzel. De enige interactie zie je terug in het pakken van tegels uit het aanbod. De ontwerpers hebben met het zeeslakfiche een leuk element toegevoegd aan het aanbod. De beurtvolgorde kan van groot belang zijn, en als je het zeeslakfiche uit het aanbod pakt ben je de startspeler bent van de volgende ronde. Het pakken van het zeeslakfiche is een klein, maar interessante optie in je beurt. De productiekwaliteit van AQUA is uitstekend. Het spelmateriaal is stevig en het spel bevat een fijne inlay die ervoor zorgt dat je het spel snel op kunt zetten. Naast het standaardspel bevat het spel ook een leuke en toegankelijke solovariant waarin je probeert een zo hoog mogelijke score te halen. Er zijn al veel spellen met soortgelijke mechanismes als AQUA, waardoor het spel niet heel origineel voelt. Toch is AQUA - Biodiversiteit in de Oceanen, door de vele scoreopties, het stapelen van tegels en het prachtige artwork, wat ons betreft een spel dat echt opvalt tussen alle andere tegellegspellen, waardoor we het nog vaak zullen spelen.

Enthousiast geworden van AQUA - Biodiversiteit in de Oceanen? Bekijk dan ook zeker eens Cascadia en Akropolis.

➕ Thematisch puzzelspel met fantastisch artwork. 😍
➕ Hoge herspeelbaarheid en voldoende mogelijkheden om het spel uitdagender te maken.