Review: Battle Royale - Last One Standing

Duw vijandige krijgers van het eiland af en blijf uit de buurt van explosies in dit spannende strategiespel. 🤖🦎🥷🐨

🎂 8+
🎲 Identity Games

Het spelbord met daarop 21 tegels wordt in het midden van de tafel gezet. Elke speler kiest een kleur en plaatst één krijger op elke tegel van het bord. Daarnaast ontvangt iedere speler een stapel kaarten in de gekozen kleur en neemt vierkaarten  in de hand. Het spel wordt met de klok mee gespeeld, waarbij elke beurt uit twee fasen bestaat: de Verplaatsfase en de Doemfase. In de Verplaatsfase speelt de actieve speler een kaart om krijgers op het bord te verplaatsen. Sommige kaarten bevatten extra acties die na het verplaatsen worden uitgevoerd. Op iedere tegel mag een maximum aantal krijgers staan. Wanneer een krijger op een volle tegel eindigt, moet de actieve speler een andere krijger naar de volgende tegel duwen. Als de weggeduwde krijger in een gat terechtkomt of van het spelbord valt, wordt deze krijger geëlimineerd en toegevoegd aan de persoonlijke oorlogsbuit van de actieve speler. In de Doemfase wordt de Doemdobbelsteen gegooid. Afhankelijk van het resultaat kan er een Battle Royale plaatsvinden, moet de eliminator verplaatst worden of ontstaat er een explosie op het spelbord. Krijgers die door een explosie van het spelbord vallen, zijn uitgeschakeld. Het spel eindigt wanneer er nog maar één kleur krijgers op het spelbord staat of als alleen de vlagtegel nog op het spelbord ligt. De speler met de meeste krijgers op het spelbord wint het spel! 🏆

Battle Royale - Last One Standing is een uniek spel vol explosies en lanceringen. Een van de meest vermakelijke aspecten is de eliminator, die er voor zorgt dat er telkens een nieuwe tegel van het spelbord wordt gelanceerd. Alle krijgers die op een gelanceerde tegel staan zijn niet direct uitgeschakeld, want als ze op een andere tegel landen blijven ze in het spel. Je weet nooit precies hoe de krijgers gelanceerd worden, en door die onvoorspelbaarheid blijft het telkens spannend hoeveel van je krijgers een explosie zullen overleven. Battle Royale is een strategisch spel. Je wilt met je krijgers op zoveel mogelijk tegels de meerderheid hebben om gevechten te winnen, maar dit brengt risico's met zich mee. Als er te veel van jouw krijgers op één tegel staan tijdens een explosie, loop je het gevaar ze allemaal te verliezen. Je zult dus telkens goed moeten nadenken over je verplaatsingsacties. Naarmate het spel vordert, ontstaan er steeds meer gaten in het spelbord. Tegels die door een explosie niet meer zijn verbonden aan de middelste tegel, moeten van het spelbord worden verwijderd, inclusief krijgers die op deze tegels staan. Het verplaatsen van de eliminator voegt een extra tactisch element toe, omdat je met één explosie meerdere tegels en dus ook veel vijandige krijgers van het spelbord kunt laten verdwijnen. Battle Royale is zeer goed ontworpen. Het gebruik van de doos als spelbord is erg inventief en het spelmateriaal is van hoge kwaliteit. De herspeelbaarheid wordt vergroot door toevoeging van de talentkaarten en/of speciale-actiekaarten. Het spel is vermakelijk en eenvoudig te leren dankzij de toegankelijke regels. Naast strategie speelt geluk echter wel een grote rol, en daar moet je van houden. Battle Royale zal hierdoor voor de ervaren bordspelspelers minder uitdaging bieden, maar het maakt het des te leuker voor jonge spelers, die ongetwijfeld zullen genieten van de vele explosies op het bord.

➕ Uniek spel vol explosies en lanceringen.

➕ Door de onvoorspelbaarheid blijft het spel telkens spannend. 🙌

➕ Zeer goed ontworpen spel.