Review: Akropolis

Bouw als hoofdarchitect huizen, leg markten en parken aan en laat je harmonieuze stad naar de hemel reiken. 🏛️

👥 1-4 spelers
⏳ 25 min
🎂 8+
🧠 Pauline Détraz
🎲 Geronimo Games

Op tafel liggen 11 gedekte stapels van stadstegels en een rij open tegels. De rij van open tegels wordt het Bouwterrein genoemd. Elke speler krijgt een aantal stenen en een starttegel. De spelers nemen om de beurt een stadstegel en voegen deze toe aan hun stad. Voor elke tegel rechts van de gekozen tegel op het Bouwterrein moet 1 steen worden betaald. De meest rechtse tegel is gratis. Een stadstegel kan op het laagste niveau grenzend aan een andere tegel of op een hoger niveau op minstens 2 tegels worden gelegd. Stadtegels bestaan uit 3 soorten bebouwingen: Steengroeves, Pleinen en Districten. Als een tegel bovenop een Steengroeve wordt gelegd, mag de speler 1 steen uit de voorraad nemen. Pleinen verveelvoudigen de punten van Districten. Er zijn vijf soorten Districten, die elk op een andere manier scoren. Telkens als er nog 1 tegel op het Bouwterrein ligt, wordt het Bouwterrein aangevuld met een stapel tegels. Het spel eindigt als het Bouwterrein niet meer kan worden aangevuld. De spelers berekenen dan de punten voor ieder type District. De waarde van alle Districten die voldoen aan de plaatsingsvoorwaarde wordt vermenigvuldigd met het aantal sterren op de bijbehorende Pleinen. Hoe hoger een District ligt, hoe meer punten deze waard is. Verder krijgt elke speler 1 punt per overgebleven steen. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Akropolis is een leuk en eenvoudig puzzelspel voor de hele familie. De kwaliteit is fantastisch. De tegels zijn gemaakt van dik karton en de doos bevat een fijne inlay. Hoewel Akropolis niet direct een uniek spel is, is het wel erg vermakelijk. Het stapelen van de tegels om zo stenen te verzamelen en meer punten te verdienen met de verschillende Districten vinden we heel leuk. Akropolis is een tactisch spel dat je enkele keren gespeeld moet hebben om hoge scores te kunnen halen. Pleinen zijn een belangrijk onderdeel van het spel die je score erg kunnen verhogen. Het is dus cruciaal om veel Pleinen in je stad te bouwen. Deze tegels moeten dan wel in het Bouwterrein beschikbaar komen. Hier komt wat geluk bij kijken, maar dit hebben we niet als storend ervaren. Andere spelers kunnen je net voor zijn met het pakken van een specifieke tegel uit het Bouwterrein. Het pakken van tegels is de enige vorm van interactie in Akropolis. Je bent voornamelijk bezig met je eigen stad en is er weinig interactie. Dit zie je vaak bij soortgelijke puzzelspellen. De herspeelbaarheid van Akropolis is prima. Het spel bevat enkele varianten, die gecombineerd kunnen worden, waarmee de puntentelling net iets anders is. Toch hadden we het leuk gevonden als er net iets meer variatiemogelijkheden zouden zijn. Wellicht zien we dit terug in een eventuele uitbreiding. Al met al is Akropolis een tof spel voor iedereen die van niet te ingewikkelde puzzelspellen houdt. Voor liefhebbers van spellen als Azul en Cascadia is Akropolis zeker een aanrader!

➕ Eenvoudig puzzelspel voor de hele familie. 🙌

➕ Het stapelen van de tegels om zo stenen en punten te verdienen is heel leuk.

➕ Zeer hoge kwaliteit spelmateriaal. ❤️