Review: Azul Zomerpaviljoen Mini

Beleef de creatie van het zomerpaviljoen in mini formaat. ☀♦️

⏳ 30-45 min
🎂 8+
🧠 Michael Kiesling
🎲 Asmodee Nederland

Het spel wordt gespeeld in 6 rondes. In elke ronde is één van de 6 tegelkleuren de jokerkleur. Deze jokerkleur kan alleen gebruikt worden om andere kleuren tegels te vervangen. Tijdens de eerste fase van een ronde nemen de spelers om beurten alle tegels van dezelfde kleur van een van de fabrieksschijven of van het midden van de tafel. Als er op die plek ook een jokertegel ligt, mag deze gepakt worden. Wanneer een speler tegels van een fabrieksschijf pakt, worden de overige tegels in het midden van de tafel gelegd. Fase 1 eindigt zodra alle fabrieksschijven en het midden van de tafel leeg zijn. In de tweede fase plaatsen de spelers om de beurt tegels op hun spelersbord. De cijfers op de vakken van het spelersbord geven aan hoeveel tegels er moeten worden gespeeld om één tegel op het vak te plaatsen. Voor het spelen van tegels ontvangen de spelers punten. Na de zesde ronde eindigt het spel en worden de scores berekenend. De spelers ontvangen onder andere punten voor voltooide sterren op hun spelersbord. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

Azul Zomerpaviljoen Mini is een compacte versie van het derde spel in de Azul-reeks. Zowel het spelmateriaal als de doos zijn kleiner. Alle onderdelen passen in de zak, waardoor het spel nog makkelijker is om mee te nemen, bijvoorbeeld op vakantie. In feite is deze mini-editie dus een reisversie van het spel. De plastic trays van de spelersborden en het voorraadbord maken het spelen heel prettig, omdat de tegels netjes op hun plaats blijven. Ook de schuifjes die als scoretellers dienen, werken prima. Het is jammer dat de tegels in deze editie van plastic zijn gemaakt, maar tijdens het spelen is dit niet storend. Verder is het spel inhoudelijk identiek aan het originele Azul Zomerpaviljoen. Het spel biedt meer uitdaging en is iets tactischer dan de allereerste Azul. Hoewel de standaardeditie van Azul Zomerpaviljoen onze voorkeur heeft, is het compacte formaat van deze miniversie perfect als je een volwaardig en vermakelijk spel mee op reis wilt nemen.

Bekijk ook ons overzicht met alle spellen in de Azul-reeks.

➕ Door het compacte formaat perfect om mee te nemen op vakantie.

➕ De plastic trays maken het spelen heel prettig. 😍